قلیان بعد از جراحی بینی

کشیدن قلیان بعد از عمل بینی

امروزه عمل بینی یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین عمل هایی است که از سوی متخصصان انجام می شود. افراد زیادی به دلیل عدم رضایت از شکل و فرم بینی خود به دنبال انجام عمل بینی می روند. اما این افراد باید بدانند که برای انجام این عمل باید مراقبت ها و نکات خاصی را مورد توجه قرار داد. یکی از این نکات، استفاده نکردن از دخانیات بعد از عمل بینی است. مصرف قلیان یکی از موارد ممنوعه به حساب می آید؛ زیرا می تواند عوارض خطرناکی برای فرد ایجاد کند. به منظور آشنایی بیشتر با شرایط کشیدن قلیان بعد از عمل بینی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاثیر قلیان بعد از عمل بینی

اصلی ترین سوالی که هنگام استفاده از قلیان بعد از عمل بینی برای افراد پیش می آید آن است که آیا استفاده از قلیان در نتیجه عمل بینی تاثیر می گذارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم بله؛ قطعا کشیدن هر نوع دخانیات از جمله قلیان بعد از جراحی بینی می تواند تاثیر منفی بر روی نتیجه عمل داشته باشد.

اشخاصی که می خواهند برای جراحی بینی اقدام کنند از مدت ها قبل باید مصرف دخانیات را ترک کنند تا نتیجه دلخواه ظاهر شود. اما اگر ترک کامل دخانیات به ویژه قلیان برای اشخاص بسیار دشوار باشد برای انجام عمل بینی باید حداقل مدت زمان خاصی از مصرف دخانیات خودداری شود.

در قلیان ماده ای به نام نیکوتین وجود دارد. نیکوتین می تواند مخاط بینی را دچار التهاب کرده و بیهوشی افراد قبل از عمل را دچار اختلال کند. به همین دلیل است که متخصصان این حوزه پیشنهاد می کنند مدتی قبل و بعد از عمل بینی اکیدا از مصرف قلیان خودداری شود.

قلیان و عمل بینی

آیا استفاده از قلیان بعد از عمل بینی خطرناک است؟

از آنجایی که مصرف قلیان بعد از عمل بینی می تواند احتمال عفونت بینی بعد از عمل را در بدن افراد افزایش دهد، استفاده از قلیان خطرناک محسوب می شود. قلیان نسبت به سایر مواد دخانی از تاثیر منفی بیشتری برخوردار است و می تواند احتمال عفونت را در محل زخم افزایش دهد.

بدن افرادی که عادت به استفاده از مواد دخانی دارند اغلب پس از عمل بینی مقاومت کمی به خرج می دهد؛ از این رو افراد بیشتر دچار عفونت می شوند. از آنجا که مقاومت بدن با استفاده از دخانیات کاهش پیدا می کند مدت زمان بهبود عفونت در بدن نیز می تواند بسیار طولانی تر از حد معمول شود.

علاوه بر عفونت، مصرف قلیان می تواند موجب نمایان شدن عوارض دیگری نیز شود که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در این باره پیشنهاد می شود طبق توصیه پزشک مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی را مورد توجه قرار دهید و از مصرف قلیان بعد از عمل بینی خودداری کنید.

عوارض کشیدن قلیان بعد از عمل بینی

همانطور که گفته شد کشیدن قلیان بعد از عمل بینی ممنوع است. افرادی که این مسئله را رعایت نکرده و همچنان استفاده از دخانیات را ادامه می دهند دچار عوارض جدی خواهند شد. در صورت ظاهر شدن این عوارض دیگر نتیجه عمل مثبت نخواهد بود و روند بهبودی با اختلال هایی مواجه خواهد شد. برخی از شایع ترین عوارضی که افراد در صورت استفاده از قلیان بعد از عمل بینی ممکن است با آن ها مواجه شوند، عبارتند از:

  • استفاده از قلیان بعد از عمل بینی می تواند سیستم گردش خون را نیز دچار اختلال نماید و احتمال خونریزی بعد از عمل بینی را افزایش دهد.
  • احتمال مشاهده عفونت در صورت استفاده از قلیان بعد از عمل بینی بسیار زیاد است؛ چراکه اغلب افرادی که از مواد دخانی استفاده می کنند زیاد دچار عفونت می شوند.
  • استفاده از قلیان بعد از عمل بینی موجب تحریک زخم ها شده و می تواند موجب خونریزی بینی شود.
  • هنگامی که بدن دچار عفونت می شود و شروع به خونریزی می کند، دوران نقاهت طولانی تر شده و فرد باید مدت زمان بیشتری برای بهبود زخم هایش صبر کند.

در مجموع، اگر پس از عمل بینی عوارضی چون التهاب مخاط بینی، کبودی و ورم محل جراحی، تپش قلب نامنظم و عوارضی از این دست را مشاهده کردید، تعجب نکنید. این عوارض در صورت استفاده از قلیان بعد از عمل بینی ظاهر می شوند.

زمان عدم کشیدن قلیان بعتد از عمل بینی

مدت زمان عدم مصرف قلیان بعد از عمل بینی

به طور کلی از سوی متخصصان پیشنهاد شده از مصرف هرگونه دخانیات همچون قلیان و سیگار چند ماه قبل از عمل بینی خودداری شود. پس از این عمل نیز فرد باید از مصرف دخانیات برای چند ماه اجتناب کند. این توصیه به دلیل آن است که قلیان می تواند موجب التهاب مخاط بینی شود و ناحیه جراحی را با عفونت مواجه کند.

از آنجا که بسیاری از افراد نمی توانند به راحتی دخانیات را کنار بگذارند؛ از سوی پزشکان و متخصصان پیشنهاد شده فرد حداقل به مدت دو ماه پس از عمل بینی به سمت دخانیات نرود. استفاده از قلیان بعد از عمل بینی و قبل از بهبود زخم ها و اتمام دوران نقاهت می تواند بسیار خطرناک باشد. با اتمام دوران نقاهت نیز ممکن است فرد دچار عوارض خاصی شود؛ اما به احتمال زیاد شدت این عوارض زیاد نخواهد بود.

کلام آخر

در صورتی که عمل بینی به درستی انجام شود و نکاتی که توسط پزشک ذکر می شوند مورد توجه قرار گیرند، عمل بینی می تواند نتیجه دلخواه را برای شما رقم بزند. همانطور که می دانید بیمار پس از عمل بینی باید مدتی را استراحت کند و به اصطلاح دوران نقاهت خود را بگذراند. عدم رعایت این نکات و عدم توجه به مراقبت های ویژه می تواند دوران نقاهت شما را طولانی تر کرده و موجب ایجاد مشکلات جبران ناپذیری شود.

یکی از نکاتی که باید جدی گرفته شود، توقف مصرف انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان قبل و بعد از عمل بینی است. طبق نظر پزشکان و متخصصان کشیدن قلیان بعد از عمل بینی تا دو ماه ممنوع است، چراکه می تواند موجب التهاب مخاط بینی، عفونت، طولانی شدن دوران نقاهت و دیگر عوارض شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط