پماد بعد از جراحی بینی

پماد های بعد از جراحی بینی

یکی از مراحل حائز اهمیت بعد از جراحی بینی مصرف داروها و پمادهای تجویزی پزشک است. پماد بینی ممکن است برای رفع خشکی بینی یا رفع آلرژی و یا به عنوان درمان عفونت استافیلوکوک از سوی پزشک تجویز شود. برای انجام هر چه صحیح تر مراقبت های پس از جراحی بهتر است در زمان مناسب و طبق دستور پزشک از پماد های تجویز شده استفاده نمایید. به منظور آشنایی بیشتر با کاربرد پمادهای بعد از جراحی بینی و نحوه استفاده از آن تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

چه پمادهایی بعد از عمل بینی استفاده می شود؟

پماد بینی معمولاً پس از جراحی بینی از جمله سپتوپلاستی، رینوپلاستی، جراحی شاخک بینی یا توربینوپلاستی و جراحی آندوسکوپی سینوس مورد استفاده قرار می گیرد. پس از عمل بینی، پزشک معمولاً یک پماد ضد التهاب و ضد عفونی کننده را برای استفاده به بیمار تجویز می کند. این پمادها معمولاً شامل بتادین، سولفادیازین اوکسید یا نئومایسین سولفات است.

همچنین، پمادهای نرم کننده و مرطوب کننده مانند وازلین نیز برای کمک به بهبودی بعد از عمل بینی مورد استفاده قرار می گیرند. البته پزشک معالج با توجه به نوع عمل، نوع پوست و سایر شرایط بیمار ممکن است پمادهای دیگری نیز تجویز کند.

پماد بعد از عمل بینی

فواید استفاده از پماد بعد از عمل بینی

استفاده از پمادهای بعد از جراحی بینی به عنوان یک قسمت از مراقبت های پس از عمل، می تواند به بهبود و سریع تر شدن فرآیند بهبودی کمک کند. از مهمترین دلایل تجویز پماد بعد از عمل بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش التهاب: پمادهایی که برای استفاده بعد از عمل بینی توصیه می شوند، شامل موادی هستند که به کاهش التهاب و سریع تر شدن خونریزی های بینی کمک می کنند.
  • جلوگیری از خشکی: پماد های بینی شامل مواد مرطوب کننده هستند که باعث جلوگیری از خشکی بینی و قرمزی آن می شوند.
  • کاهش درد: پمادهایی که برای استفاده بعد از عمل بینی توصیه می شوند، معمولاً حاوی موادی هستند که به کاهش درد و تسکین دهنده هستند.
  • جلوگیری از عفونت: بعضی از پماد های بینی حاوی مواد ضدعفونی کننده هستند که باعث جلوگیری از عفونت های بینی پس از عمل می شوند.
  • بهبود سریع تر: استفاده از پماد های بینی بعد از عمل بینی می تواند بهبود سریع تر و بهتری را برای بیمار فراهم کند.
  • حفظ رطوبت: پماد های بینی معمولاً به عنوان یک لایه حفاظتی بر روی پوست بینی قرار می گیرند و از این طریق به حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی و ترک های پوست بینی کمک می کنند.
  • کاهش علائم ناشی از عمل جراحی: پماد های بینی می توانند به کاهش علائم ناشی از عمل جراحی بینی مانند احساس سوزش و خارش در ناحیه عمل، تورم و قرمزی کمک کنند.
  • جلوگیری از خونریزی: پماد های بینی حاوی موادی هستند که به کاهش خونریزی بعد از عمل بینی کمک می کنند و از این طریق جلوی خونریزی های بیشتری را می گیرند.
  • حفظ تمیزی: پماد های بینی معمولاً حاوی موادی هستند که به حفظ تمیزی بینی کمک می کنند و از این طریق جلوی عفونت ها و بیماری هایی که به علت ناشی از کثیف شدن بینی می باشند، را می گیرند.

بیشتر بخوانید: عمل بینی زنان

پماد برای عفونت بعد از عمل بینی

پماد آنتی بیوتیک بینی برای از بین بردن باکتری های استافیلوکوک به ویژه MRSA از سوراخ های بینی به منظور جلوگیری از عفونت استفاده می شود. برای این منظور از پماد باکتروبان در داخل بینی استفاده می شود. این پماد را می توانید در دمای اتاق نگه داری کنید. طول عمر آن حدود 3 سال است و معمولا با دارو های دیگر تداخل ندارد و می توانید با خیال راحت از آن استفاده نمایید. اگر پماد Bactroban در دسترس نیست می توانید از پماد Chlorsig به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

بهترین پماد برای عفونت بینی بعد از عمل

عملکرد پمادهای آنتی بیوتیک بینی بعد از جراحی

پماد بینی باکتروبان حاوی ماده موثر موپیروسین است. این یک داروی ضد باکتری است. برای از بین بردن باکتری های استافیلوکوک از مجرای بینی استفاده می شود. به طور خاص، می توان از آن برای پاکسازی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) مقاوم به پنی سیلین از مجرای بینی بیماران بیمارستانی استفاده کرد. موپیروسین فعالیت ضد میکروبی خود را با مهار برگشت پذیر RNA ایزولوسیل انتقالی اعمال می کند و در نتیجه سنتز پروتئین باکتریایی و RNA را مهار می کند. این باعث می شود باکتری ها پروتئین های غیرعادی و معیوب تولید کنند و در نهایت باکتری ها را بکشند.

برخی از باکتری ها، از جمله استاف اورئوس، به طور طبیعی روی پوست و داخل بینی بسیاری از افراد یافت می شود. این باکتری ها معمولا بی ضرر هستند و مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، اگر وارد زخم شوند یا به سایر قسمت های بدن سرایت کنند، می توانند باعث عفونت شوند. در محیط بیمارستان یا بعد از جراحی، مهم است که این نوع باکتری ها از بین بروند. آنها نه تنها می توانند باعث عفونت در ناقل شوند، بلکه می توانند پخش شوند و در افرادی که از قبل خوب نیستند، عفونت های جدی ایجاد کنند.

نحوه استفاده از پماد بینی

پس از عمل بینی، پزشک ممکن است به شما پمادهایی برای بهبود زخم ها و قرمزی های درونی بینی توصیه کند. به منظور استفاده از پمادهای بعد از عمل بینی، مراحل زیر را دنبال کنید:

• قبل از استفاده از پماد، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • مقدار مناسبی (به اندازه یک حبه انگور) از پماد را روی انگشت شست خود فشار دهید.
  • با استفاده از انگشتان خود، پماد را به طور یکنواخت و با حرکت های نرم به سمت بالا و بیرون از بینی پخش کنید.
  • تمامی بخش های بینی را با پماد پوشانده و به طور مرتب و دقیق آن را به داخل بینی پخش کنید.
  • به آرامی سوراخ های بینی خود را به هم فشرده تا پماد در قسمت های دیگر بینی پخش شود.

این کار را بارها و بارها به مدت تقریباً یک دقیقه انجام دهید. همچنین می توانید دو طرف بینی را به هم فشار دهید و به آرامی بینی را ماساژ دهید. اینها به پخش دارو در داخل سوراخ های بینی کمک می کنند. به یاد داشته باشید که قبل و بعد از استفاده از پماد بینی، دست های خود را بشویید.

نکاتی برای استفاده از پمادهای بعد از جراحی بینی

رعایت برخی نکات به هنگام استفاده از پمادهای بینی ضروری است که عبارتند از:

• از تماس پماد باکتروبن با چشم خودداری کنید.
  • اگر پماد وارد چشم شد، باید با آب فراوان شسته شوند.
  • اگر به هر یک از ترکیبات پماد حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. اگر قبلاً چنین حساسیتی را تجربه کرده اید، لطفاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر احساس می کنید واکنش آلرژیک را تجربه کرده اید، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی گوشتی

مراقبت از بینی بعد از عمل

مهمترین کارهایی که باید برای مراقبت از بینی در 4 روز اول انجام دهید عبارتند از:

• سر خود را روی 2 تا 3 بالش (حداقل) بالا نگه دارید تا به کاهش تورم کمک کنید.
  • برای جلوگیری از کبودی و تورم، از کمپرس سرد استفاده کنید
  • برای مرطوب کردن داخل بینی خود از اسپری بینی سالین (Ocean/Sea Mist/Ayr) استفاده کنید –اسپری بینی سالین را می توان به میزان لازم حتی هر چند دقیقه یکبار استفاده کرد.
  • به طور مداوم از وازلین روی بخیه های اطراف سوراخ های بینی و داخل بینی خود استفاده کنید.
  • پوسته هایی که روی بخیه ها و اطراف سوراخ های بینی شما ایجاد می شود با پراکسید هیدروژن تمیز کنید.
  • قرص های آرنیکا مونتانا را از 1 تا 2 روز قبل از جراحی شروع کنید و تا زمانی که کبودی از بین برود ادامه دهید تا به کاهش کبودی کمک کند.
  • علاوه بر داروها، رعایت تمیزی و بهداشت بینی نیز بسیار مهم است. شما باید بینی خود را هر روز با آب شستشو دهید.

کلام آخر

معمولا پمادهای بعد از جراحی بینی به منظور ترمیم زخم، کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت بعد از عمل بینی تجویز می شود. اغلب پمادهای ضد عفونی کننده مانند بتادین، نئومایسین و پلیمیکسین برای کنترل عفونت بعد از عمل بینی استفاده می شوند. همچنین پمادهای ضد التهاب مانند دیکلوفناک و بتامتازون هم می توانند در کاهش التهاب و درد کمک کنند.

علاوه بر پمادهای ضد عفونی و ضد التهاب، ممکن است پزشک شما داروهای دیگری را هم به شما تجویز کند. برای مثال، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود تا عفونت را کنترل کنید. همچنین، در صورت لزوم داروهایی مانند استامینوفن برای کاهش درد تجویز خواهد شد. توصیه می شود که قبل از استفاده از پماد بعد از جراحی بینی، با پزشک خود مشورت کنید و هرگونه علائم غیرطبیعی را به او اطلاع دهید.

در انتها می توانید سوالات خود را درباره شیوه استعمال پمادهای بعد از جراحی بینی از دکتر شاهرخ خوش سیرت متخصص گوش و حلق و بینی و دارای فلوشیپ جراحی پلاستیک بینی، سینوس و صورت در بخش نظرات سایت مطرح کنید.