اسپلینت بعد از عمل بینی

در جراحی بینی استخوان و غضروف بینی دستخوش تغییر می شود. پس از جراحی بینی به منظور حفظ بینی در حالت جدید و جلوگیری از تغییر شکل آن از اسپلینت یا گچ بینی استفاده می شود. در واقع اسپلینت بینی قطعه ای پلاستیکی یا سلیکونی است که تا  مدت یک هفته بعد از جراحی بینی روی بینی می ماند. اسپلینت بینی می تواند بعد از جراحی شکستگی بینی و جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار گیرد. به منظور آشنایی بیشتر با گچ بینی یا اسپلینت بینی بعد از عمل تا اتنهای این مقاله همراه ما باشید.

کاربرد اسپلینت بینی بعد از عمل

پیش از آن که به کاربرد گچ بینی بپردازیم باید گفت دو نوع اسپلینت بینی داخلی و خارجی وجود دارد. گچ داخلی بینی معمولا بعد از جراحی انحراف بینی استفاده می شود و از تغییر فرم داخل بینی بعد زا عمل جلوگیری می کند. اما اسپلینت یا گچ بینی خارجی که نوع متداول تر آن است بعد از انواع جراحی های بینی استفاده می شود. به طورکلی، مهمترین کاربردهای گچ یا اسپلینت بینی بعد از عمل عبارتند از:

حفظ شکل بینی

پس از جراحی گذاشتن گچ یا اسپلینت بینی شکل جدید بینی را حفظ می کند و از تغییر شکل آن و بازگت نتیجه عمل جلوگیری می کند. همچنین و در جایگیری در ست غضروف های بینی بعد از عمل نیز موثر است. استفاده درست از گچ بینی بعد از عمل در نتیجه جراحی نیز موثر است و می تواند نتیجه مطلوبی در فرم نهایی بینی داشته باشد.

پیشگیری از آسیب

همچنین استفاده همزمان گچ بینی و پانسمان بعد از جراحی بینی جراحی شده را از آسیب حفظ میکند. این آسیب می تواند ضربه یا عفونت بینی بعد از عمل باشد. پس از جراحی بینی آسیب پذیری بیشتری دارد و باید از آسیب و ضربه حفظ شود .

کاهش تورم بینی

اگر پس از جراحی بینی پوست تورم زیادی پیدا کند میان غضروف و پوست بینی فاصله ای ایجاد می شود که در این قسمت بافت اضافه ای پدید می آید و کل نتجه جراحی و زیبایی بینی را تحتتاثیر قرار می دهد. به منظور پیشگیری از ایجاد چنین حالتی پس از جراحی اسپینت یا گچ بینی استفاده می شود. چسب زدن بینی بعد از عمل نیز به منظور کاهش تورم بینی انجام می شود.

بیشتر بخوانید: جراحی ترمیمی بینی

البته تورم بینی بعد از جراحی امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است اما می توان با کمک گچ بینی و چسب آن را کاهش داد و بهبودی سریع تر انجام شود. اسپلینت باعث می شود پوست به درستی غضروف را بپوشاند و نتیجه مطلوب تری از جراحی به دست آید.

در خصوصو زمان از بین رفتن ورم بینی این ویدئو را از دکتر خوش سیرت مشاهده نمایید.

کاربرد گچ داخلی بینی

اسپلینت داخلی بینی تاثیر زیادی در حفظ تیغه بینی و جلوگیری از تغییر موقعیت آن دارد. اسپلینت داخلی بینی از سلیکون نرم تری ساخته شده است که بتواند به درستی تیغه میانی بینی را حفظ نماید. همچنین این نگه دارنده داخلی به غشا و پوست بینی از داخل فشار وار کرده و به این شکل باعث کاهش خونریزی و هماتوم بعد از جراحی می شود.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی گوشتی

زمان برداشتن اسپلینت بینی

گچ یا آتل بینی با توجه به میزان گستردگی جراحی بینی مدت زمان متفاتی را روی بینی می ماند. این زمان می تواند از 3 الی 4 روز تا دو هفته باشد . معمولا بعد ازجراحی رینوپلاستی که به منظور زیبایی انجام می شود، گچ بینی به مدت 7 روز روی بینی می ماند. پس از آن برای باز کردن گچ بینی باید به جراح خود مراجعه نمایید. در این مدت اگر اسپلینت بینی شل شود باید به پزشک خود اطلاع دهید و برای ترمیم آن یا باز کردن آتل به مطب پزشک مراجعه نمایید.

مراقبت های گچ بینی

خیس شدن اسپلینت بینی موجب شل شدن آن و تغییر موقعیت آن می شود. تا زمان باز کردن اسپلینت بینی از خیس و مرطوب شدن آن جلوگیری نمایید. پیش از برداشتن گچ بینی می توانید استحمام کنید تا گچ بینی شل شود و باز کردن آن ساده تر باشد. برای باز کردن گج  یا آتل بینی هرگز خود اقدام نکنید این کار باید توسط جراح شما انجام شود.

حدود یک هفته پس از جراحی زمان حدودی برای مراجعه جهت باز کردن گچ بینی است و در این زمان در صورت وجود نخ های بخیه این نخ ها نیز کشیده می شود و دستورالعمل های لازم جهت مراقبت های بعدی پس از باز کردن گچ به شما داده می شود.

آیا برداشتن گچ بینی درد دارد؟

باز کردن گچ بینی پس از عمل عموما دردی ایجاد نمی کند و کار سختی نیست. اما جدا کردن آن از پوست می تواند ناراحتی مختصری ایجاد نماید که با خیس کردن آتل پیش از باز کردن آن می توان آن را کاهش داد. بعد از باز کردن گچ بینی جراح اسپری سالین برای بیماران تجویز می کند. این سرم های نمکی برای شست و شوی بینی بعد از عمل و جهت پیشگیری از عفونت بینی است.

باز کردن گچ بینی بعد از عمل احساس عجیب و خوشایندی است. در این زمان می توانید تغییرات انجام شده بر روی بینی را برای اولین بار ببینید و این مسئله هیجان زیادی ایجاد می نماید. همچنین با برداشتن اسپلینت بینی مسیر تنفسی آزاد تر شده  و این مورد نیز احساس راحتی ایجاد می کند.

کلام آخر

همان طور که در طول مقاله اشاره شد، گچ بینی یا اسپلینت بینی بعد از عمل برای حفظ ساختار بینی و جلوگیری از ضربه به کار گرفته می شود. گچ داخلی بینی اغلب برای عمل های درمانی مانند عمل انحراف بینی به کار می رود، در حالی که گچ خارجی بینی بعد از عمل های زیبایی بینی استفاده می شود. توجه داشته باشید که بعد از باز کردن گچ بینی همچنان دارای ورم است . با گذشت چند هفته بعد از عمل تورم بینی به مقدار زیادی کاهش میابد، اما همچنان نتیجه نهایی پس از گذشت حدود یکسال از جراحی مشخص می شود.

در انتها می توانید سوالات خود را از دکتر شاهرخ خوش سیرت متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی زیبایی صورت در بخش نظرات سایت مطرح کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط