صفحه اصلی / مقالات / جراحی آندوسکوپی سینوس
[reading-time]
جراحی آندوسکوپی سینوس

آنچه می خوانید...

در طول آندوسکوپی بینی و سینوس، پزشک یک آندوسکوپ (لوله نازک و انعطاف پذیر با نور و دوربین) را در بینی شما قرار می دهد. این کار به پزشک دید واضح و عمیقی از سینوس ها و مجرای بینی شما می دهد. آندوسکوپی بینی و سینوس به تشخیص و درمان طیف وسیعی از بیماری ها کمک می کند. همچنین ممکن است هنگام بیوپسی از ضایعات یا توده ها لازم باشد. درباره جراحی بینی بیشتر بخوانید.

جراحی آندوسکوپی سینوس روشی است که برای رفع انسداد سینوس ها استفاده می شود. این انسدادها عبارتست از احساس درد، آبریزش، عفونت های مکرر، اختلال در تنفس یا از دست دادن بویایی.

جراحی سینوس برای تسکین علائم زیر استفاده می شود:

• سینوزیت و پولیپ بینی
  • گرفتگی و انسداد بینی
  • عفونت های مکرر یا مزمن سینوسی
  • تومورهای بینی

اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس

این روش برای بهبود ترشحات سینوس ها و همچنین بهبود تنفس از طریق بینی طراحی شده است. اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتند از:

• کاهش تعداد و شدت عفونت های سینوسی
  • بهبود علائم مرتبط با سینوزیت
  • بهبود تنفس از طریق بینی
  • بهبود حس بویایی

چگونه بایستی برای جراحی آندوسکوپی سینوس آماده شد؟

از آنجایی که از بیهوشی عمومی استفاده می شود، به شما توصیه داده می شود که بعد از نیمه شب قبل از انجام عمل، چیزی نخورید و ننوشید. تیم جراحی شما را از هرگونه آمادگی دیگر برای جراحی مطلع خواهند کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره جراحی شکستگی بینی این مقاله را بخوانید.

سینوزیت چیست؟

سینوس‌های شما فضاهای پر از هوا در جلوی جمجمه، بین چشم‌ها و قسمت بالای فک فوقانی هستند که به داخل بینی شما متصل هستند. سینوزیت عفونت غشای مخاطی است که سینوس های شما را می پوشاند و باعث درد، انسداد بینی، کاهش حس بویایی و ترشح مخاط در پشت بینی یا گلو می شود. غشای مخاطی که سینوس ها را می پوشاند، مخاط تولید می کند که به تمیز، گرم و مرطوب نگه داشتن راه هوایی که تنفس می کنیم کمک می کند. اگر دهانه بین سینوس و داخل بینی مسدود شود، مخاط به دام می افتد و می تواند عفونی شود. این عارضه می تواند باعث التهاب غشای مخاطی و تورم آن و ایجاد چین های اضافی در بینی و سینوس ها شود. درباره جراحی بینی کج بیشتر بخوانید.

مزایای انجام جراحی آندوسوپی سینوس چیست؟

هدف این است که مسیر بین سینوس و بینی را باز کنید تا مخاط دیگر به دام نیفتد. این امر باید از عود سینوزیت جلوگیری کند، اما احتمال عدم بهبود حس بویایی وجود دارد.

آیا جایگزینی برای جراحی آندوسوپی سینوس وجود دارد؟

آنتی بیوتیک ها ممکن است به رفع عفونت کمک کنند.

اگر سینوزیت شما ناشی از آلرژی است، ممکن است بتوانید با اجتناب از “محرک‌های” آلرژی و یا با مصرف داروهایی مانند آنتی هیستامین ها یا اسپری استروئیدی بینی از سینوزیت پیشگیری کنید.

اگر به مدت طولانی از اسپری استروئیدی بینی استفاده می کنید، می توانید اندازه پولیپ ها را کاهش دهید که ممکن است به این معنی باشد که دیگر نیازی به جراحی ندارید.

مراحل جراحی آندوسکوپی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود. این جراحی شامل بریدن پوست نمی شود، زیرا به طور کامل از طریق سوراخ های بینی قابل انجام است. اکثر مردم می توانند در همان روز به خانه بازگردند و مرخص شوند.

جراح از یک آندوسکوپ – یک میله نازک با دوربین و چراغ در انتهای آن – برای بزرگنمایی و دیدن بهتر بافت های سینوس استفاده می کند. ابزارهای تخصصی با از بین بردن علل انسداد سینوس مانند تورم غشای مخاطی، پولیپ بینی و بافت اسکار، سینوس ها را به طور گسترده باز می کنند. همچنین در صورت لزوم از ابزارهای تخصصی برای صاف کردن سپتوم (تیغه بینی) و کاهش اندازه ساختارهای استخوانی داخل سینوس ها استفاده می شود.

دوران نقاهت جراحی آندوسکوپی سینوس

پس از جراحی سینوس، پزشک به شما توصیه می کند:

برای شستشوی سینوس ها از یک سرم (محلول) نمکی استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز هرگونه عفونت و ناراحتی، داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کنید.

پس از جراحی سینوس، معمولاً یک تا دو هفته مقداری احتقان احساس خواهید کرد که به مرور زمان برطرف می شود.

شستشوی بینی بعد از جراحی سینوس

شستشوی بینی بعد از جراحی سینوس برای جلوگیری از عفونت در سینوس ها حائز اهمیت است. پزشک ممکن است داروهایی را برای استفاده جهت شستشوی بینی تجویز کند. درباره پولیپ بینی بخوانید.

عوارض پس از جراحی آندوسکوپی

برخی از این موارد می توانند جدی باشند و حتی می توانند باعث مرگ شوند.

عوارض عمومی عبارتست از: درد، خونریزی، عفونت محل جراحی (زخم)، واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی یا دارو، لخته شدن خون در پا و لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه).

عوارض اختصاصی جراحی آندوسکوپی سینوس عبارتست از:

• چسبندگی، جایی که بافت اسکار در عمق بینی شما تشکیل می شود
  • نشت مایع از مغز
  • آسیب به استخوان اطراف چشم
  • دوبینی
  • کوری
  • سندرم شوک سمی (شوک توکسیک)، که عفونت وارد جریان خون می شود
  • آسیب به مجرای اشک
  • کاهش حس بویایی

سینوزیت معمولا عارضه ای جدی نیست اما می تواند علائم ناخوشایندی ایجاد کند. اگر دارو کمکی نکرد، جراحی آندوسکوپی سینوس باید به جلوگیری از عود سینوزیت کمک کند.

دکتر شاهرخ خوش سیرت

دکتر شاهرخ خوش سیرت متخصص و جراح گوش و حلق و بینی به عنوان یکی از جراحان خوب کشور، در تهران فعالیت دارد. ایشان دارای بورد تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و نیز فلوشیپ جراحی بینی و سینوس (راینولوژی) است. دوره تکمیلی جراحی پلاستیک صورت را سپری کرده و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشیار است. همچنین پزشک در بیمارستان ایرانمهر، مرکز جراحی آلفا و مرکز جراحی سهروردی جراحی های خود را انجام می دهد.